1915 - Ieper, België

Vast in de modder

De oorlog die met zoveel vreugde werd begroet zou voor de kerst gedaan zijn. Maar al snel ontaardt het in een loopgravenoorlog: mensenlevens tellen niet. De aarde wordt door miljoenen granaten omgewoeld, terwijl de soldaten steeds weer naar voren worden gestuurd, telkens weer nieuwe wapens tegemoet. Vlammenwerpers, gifgas. Sommigen werden letterlijk gek van angst. Wat nu post traumatic stress syndome zou heten, heet dan shell shock. Soldaten die niet meer durven, worden gefusilleerd. Nog steeds zijn kleinkinderen op zoek naar eerherstel van hun grootvaders. En in West-Vlaanderen haalt een vrachtwagentje dagelijks niet ontplofte munitie op: 250.000 kilo per jaar.

Meer over 1915:

- Bekijk deze uitzending in het scherm hierboven.

- Beluister of download de In Europa Salon - 1915 met Geert Mak, Wim Klinkert en Leo van Bergen

- Beluister of download Geert Maks In Europa Podcast

- Lees alle weblogberichten over 1915

- Vind meer video, audio en artikelen op de In Europa Atlas: 1915

  • 16 april 2008

    herstelde reacties

    Uitzending Ieper
    Het zal vreemd zijn om een reactie te geven op de uitzending voordat deze er al is geweest. Dat zegt al iets over de kwaliteit van deze serie. Van een niet met woorden te duiden kwaliteit !
    Een paar weken geleden met mijn dochter de "last post" in Ieper bezocht op een mooie zaterdagavond. Dat kan ik iedereen van harte aanbevelen. Bij zo'n bezoek voel je pas echt de werkelijke betekenis van het belang, eigenlijk de noodzaak, van een Europese samenwerking. Discussies over symbolen als een vlag of een soort volkslied en voor mijn part de waarde van de euro miskennen dat belang grof en zijn een smet op al de offers die toen zijn gebracht. De huidige generatie politici zou ook maar eens een bezoek aan Ieper moeten brengen. Dat is een nuttiger tijdsbesteding dan de energie, die zij steken in triviale zaken als ontslagrecht en kilometerheffing.
    Bert Begthel
    30 november 2007
    Uitzending Ieper
    Het zal vreemd zijn om een reactie te geven op de uitzending voordat deze er al is geweest. Dat zegt al iets over de kwaliteit van deze serie. Van een niet met woorden te duiden kwaliteit !
    Een paar weken geleden met mijn dochter de "last post" in Ieper bezocht op een mooie zaterdagavond. Dat kan ik iedereen van harte aanbevelen. Bij zo'n bezoek voel je pas echt de werkelijke betekenis van het belang, eigenlijk de noodzaak, van een Europese samenwerking. Discussies over symbolen als een vlag of een soort volkslied en voor mijn part de waarde van de euro miskennen dat belang grof en zijn een smet op al de offers die toen zijn gebracht. De huidige generatie politici zou ook maar eens een bezoek aan Ieper moeten brengen. Dat is een nuttiger tijdsbesteding dan de energie, die zij steken in triviale zaken als ontslagrecht en kilometerheffing.
    Bert Begthel
    1 december 2007
    ieper 1915 2 dec 2007
    geweldig om aandacht aan ieper te besterden, maar er waren 4 slagen bij ieper waarvan nr 4 in 12917 verm de verschrikkelijkste was
    komen deze slagen ook nog aan de orde?
    m vr gr
    jh van oosten
    leiden
    j h van oosten
    2 december 2007
    Ieper
    Ik heb meerdere keren Ieper bezocht, de last post
    meegemaakt en diverse begraafplaatsen bezocht. Ook het museum In Flanders Field is zeer de moeite waard te bezoeken.Ik ben daarom benieuwd naar de uitzending van 2 dec.
    G.Kazemier
    2 december 2007
    geluidskwaliteit
    Jammer dat deze boeiende reeks die ik, na lezing ook van het boek, met veel belangstelling volg vaak van vrijwel onverstaanbare teksten is voorzien zoals dat tegenwoordig veelal bij documentaires en reportages het geval is. Harde en onbegrijpelijk achtergrond lawaai, waardoor met de afstandbediening in de hand het geluid/lawaai telkens moet worden bijgesteld. SVP geen achtergrondlawaai tijdens het spreken van de tekst!!!
    met dank voor uw aandacht,
    W.Bakkenes.
    Wm Bakkenes
    3 december 2007
    Aflevering 1915
    Een aantal maanden geleden ben ik met mijn vriendin in Ieper geweest alwaar we de last post hebben meegemaakt. Ook hebben we de begraafplaats Tyne Cott, de dodengang (stuk nagemaakte loopgraaf) en de ijzertoren bezocht.
    Iedere oorlog is verschrikkelijk, maar de gruwelijkheden van de eerste wereldoorlog en de totaal zinloze loopgravenstrijd gaat je door merg en been en heeft ons diep geraakt.
    Het museum in de ijzertoren is een absolute aanrader alsook de begraafplaats Tyne Cott en museum in flanders fields.
    Alleen jammer dat de ijzertoren wordt misbruikt door Vlaams nationalisten.
    De tekst op de toren spreekt boekdelen:
    "Hier liggen hun lijken als zaden in het zand. Hoop op de oogst oh Vlaanderland."
    Geert Mak heeft dit stukje geschiedenis niet mooier in beeld kunnen brengen dan met de serie in Europa.
    Ga zo door, ik kan niet wachten tot de volgende aflevering !
    Jorg Bierings
    Nijmegen
    Jorg Bierings
    3 december 2007
    De waanzin van de oorlog
    Een fantastische uitzending over de waanzin en de zinloosheid van de oorlog rondom Ieper. Een protest tegen de waanzin en zinloosheid van elke oorlog. Met name de directuer van het Flanders Fileds Museum is iemand met de juiste instelling op de juiste plaats. Goed dat er deze musea zijn. Maar telkkens blijkt helaas weer dat de gruwelijke voorbeelden niet afdoende zijn: we blijven blinden en doven voor deze waanzin. En telkens weer hollen we achter een ander vaandel of een andere schreeuwlelijk aan.
    Een paar weken geleden heb ik een schilderij gemaakt (in de serie FINIS TERRAE) over de Eerste Wereldoorlog. Het tweeluik heb ik LAST POST FROM FLANDERS FIELDS genoemd. Ik heb er o.a. foto's in verwerkt die ik gemaakt heb tijdens de literaire marathon gewijd aan Louis-Paul Boons MIJN KLEINE OORLOG, opgevoerd in de maneges van de Géruzetkazerne (Rijkswacht) in Etterbeek (Brussel). De aflevering van zondag 2 december heeft mij nog meer overtuigd van het feit dat er nooit genoeg aandacht kan worden besteed aan het zich verzetten tegen oorlog en geweld.
    Gerard Staals
    3 december 2007
    stuitend
    De persoonlijke bevindingen en motieven van de museumdirecteur zijn historisch irrelevant. De ziekte van zijn overleden vrouw koppelen aan de oorlog in Libanon. En het spuien van eenzijdige kritiek op de Britten en de Amerikanen. Het was, of het leek op zijn minst, politieke propaganda.
    Ik heb het boek van Geert Mak met fascinatie gelezen, en speciaal dit tijdsgewricht is hem op het lijf geschreven. Met de docu over 1915 heeft hij prutswerk afgeleverd.
    bart
    3 december 2007
    Willem Vermandere
    Piet Chielens heeft de tragiek van de westhoek prachtig verwoord. Het is en blijft een voorbeeld en les voor ons allen. Zo hoor ik vandaag een reportage over 25 jaar Handicap International en de slachtoffers van landmijnen in Cambodja en denk ik aan de woorden "een oorlog duurt nog geen mensenleven, maar het opruimen zal nog vele generaties duren".
    En tot slot wil ik iedereen aanraden om eens te luisteren naar Willem Vermandere zijn prachtig lied "duizend soldaten":
    (de tekst geeft slechts onvolledig de indringende sfeerschepping weer)
    als ge van ze leven in de westhoek passeert
    deur regen en noorderwinden
    keert omme den tijd als g' alhier passeert
    den oorlog ga j' hier were vinden
    ja 't is den oorlog da 'j hier were vindt
    en 't graf van duizend soldaten
    altijd iemands vader altijd iemands kind
    nu doodstil en godverlaten
    laat de bomen nu maar zwijgen
    en dat 't gras niets vertelt
    en de wind moet 't ook maar nie zingen
    dat julder'n dood tot niets hè geteld
    dat waren al te schrik'lijke dingen
    zeg 't gaat al goed der is welvaart in 't land
    en de vrede ligt vast in de wetten
    we maken wel wapens maar met veel meer verstand
    maar just om den oorlog te beletten
    en grote raketten atoom in den top
    we meugen toch experimenteren
    we mikken wel ne keer naar mekaar zijne kop
    maar just om ons 't amuseren
    als ge van ze leven in de westhoek passeert
    deur regen en noorderwinden
    keert omme den tijd als g' alhier passeert
    den oorlog ga j' hier were vinden
    ja 't is den oorlog da 'j hier were vindt
    en 't graf van duizend soldaten
    altijd iemands vader altijd iemands kind
    duizend en duizend soldaten
    duizend en duizend soldaten
    duizend en duizend soldaten
    Bruno Knaeps
    3 december 2007
    3 december
    Wat een indrukwekkende uitzending! Een juweeltje van een aflevering in deze serie 'In Europa'.
    Aangezien oorlogen gevoerd en ondergaan worden door personen, lijken mij persoonlijke ervaringen wel relevant bij het vertellen van dit belangrijke verhaal .
    sophie
    3 december 2007
    relevant
    Deze directeur heeft m.i.tot taak, net zoals de historicus/journalist Mak om te streven naar waarheidsvinding. Wat ze nalieten is boven de materie gaan staan en objectief het verhaal vertellen. Nee, ze daalden af in de modder en kozen partij, door op een goedkope manier het verleden te koppelen aan het heden. Ze zeiden het niet direct, maar suggestief was het zeker. Op de achtergrond hoorde je steeds de radio met berichten uit Afghanistan. De "Last Post" als wake tegen de oorlog in Irak vermelden en het refereren naar de oorlog in Libanon. Allemaal net iets te toevallig.
    Geef mij dan het boek maar.
    bart
    3 december 2007
    In europa Ieper
    Toeval bestaat niet zegt het boedishme, toen ik gisteravond thuiskwam van een weekend bezoek aan Ieper, zette ik s' avonds de TV aan en zapte toevalligerwijs in het programma toeval?
    Toe ik +/- 15 jaar was kreeg ik van een vriendje het boek Den Grooten oorlog te leen, het fascineerde mij direct en is mijn hele leven blijven sluimeren. Op vakanties in Frankrijk viel mij op dat vrijwel ieder dorp een gedenkteken heeft voor zijn gevallenen in de eerste wereldoorlog en vaak er aan vast geknoopt maar kleiner die van de tweede wereldoorlog. Onlangs kwam ik in de boekhandel weer boeken over de WO1 tegen, en werd mijn intresse opnieuw gewekt, en beloot als door een magneet getrokken de battlefields en musea te bezoeken. Het leert heel veel van onze huidige geschiedenis eigen lijk is het allemaal oorzzak en gevolg. Ik moet denken aan een Loesje poster "het werd oorlog maar niemand ging erheen.
    Bijzonder goede documentaire jammer dat we niet meer van deze kwaliteit zien.
    Nico Sontag
    Nico Sontag
    3 december 2007
    1915
    Fantastisch en werkelijk een verrijking!! Hopelijk komt de aflevering van 1915 ook zsm op internet!!!! Ik wacht in spanning af...
    Bas
    3 december 2007
    Ieper
    Een indrukwekkende aflevering, juist door de persoonlijke benadering. Uiteindelijk bestrijkt de geschiedenis immers vele malen een enkel mensenleven. Ik heb enige tijd historisch onderzoek gedaan en ik ben niet de eerste die tot de conclusie komt dat objectieve geschiedschrijving niet bestaat, zeker als het om een hele eeuw gaat. Gelukkig hebben de makers van deze serie niet de pretentie "de waarheid" te presenteren.
    Men zegt ook weleens dat de geschiedenis leert dat men van de geschiedenis niet leert. Maar ik leer van uitzendingen als deze wel veel: relativeren, compassie hebben, tolerant zijn...
    Ik zie uit naar de volgende afleveringen!
    Eva Boom
    4 december 2007
    Ieper
    Een briljante uitzending! Als docent kan ik alleen maar zeggen dat ik het fantastisch vind wat jullie doen in deze documentaire. Overigens ook uitstekend lesmateriaal voor bijvoorbeeld de tweede fase.
    Deze aflevering raakt iedereen, ook als je niet weet wat Ieper is, of wat er nu precies bevochten is in de Eerste Wereldoorlog. Zeer leerzaam allemaal.
    Ga zo door, ik wacht met spanning de volgende aflevering af!
    Jan
    4 december 2007
    De grote oorlog
    Mijn nederlandse oom is als 18-jarige in 1911 in Australie beland en daar genaturaliseerd om dan dienst te nemen in het Australische leger voor uitzending naar Europa c.q. West Vlaanderen. Hij sneuvelde bij Mesen op 25-jarige leeftijd.
    Dankzij de vele informatie over deze smerige oorlog op internet en inmidels drie bezoeken aan dit gebied, inclusief de Menenpoort in Ieper voor de last post ceremonie, ben ik zeer veel wijzer geworden.
    Deze aflevering van Geert Mak vormde een prachtige aanvulling op mijn verkregen kennis, vooral het unieke beeldmateriaal uit de beginperiode van het vliegtuig.
    Te weinig mensen in Nederland weten wat zich hier heeft afgespeeld; we waren immers neutraal! We aten we als handelsgezinde natie vrolijk van twee walletjes door zowel de Duitsers als Engelsen te bedienen met als klap op de vuurpijl asielverlenen aan de gevluchte Duitse keizer!!
    Politici, ga eens kijken in West-Vlaanderen i.p.v. reisjes maken naar de Antillen. Je weet in een klap precies wat het uitzenden van onze militairen naar een oorlogsgebied kan betekenen!
    Chris Flick - 1938
    Chris Flick
    5 december 2007
    Flowers of the forrets
    Jaren geleden was ik uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de dodenherdenking in Edinburg, Schotland. We stonden met een aantal gasten dicht bij de Stone of Remeberance aan de Royal Mile. Duizenden toeschouwers, muisstil. Voor ons een groot aantal militairen. Er werden kransen van poppies gelegd, er werd militaire muziek gespeeld. En weer was stil. Toen begon één "bag-piper" het stuk "Flowers of the forrest" te spelen. De rillingen liepen over mijn rug. Het stuk was geschreven in de Eerste WO. Dat aanzet van de melodie was nog maar t begin van veel loskomende emoties. Na een tijdje opende zich de rijen en de "bag-piper" marcheerde met ingetogen pas en al spelend weg uit zijn eenheid. Richting het publiek, iedereen deed een stap opzij, het was muisstil, de muziek verdween oor de menigte achter de kathedraal, was fading away. Tranen liepen over mijn wang, de rillingen voel ik nog steeds. De ervaring van toen kwam weer boven bij het zien van deze aflevering. De snaar was blijkbaar geraakt. Wat een trieste, trieste tijd. Ook al was Nederland niet echt betrokken bij deze oorlog, het is Europees lijden, het hoort ook bij onze geschiedenis en het verhaal moet daarom verder worden verteld. Ik waardeer dan ook enorm de inzet, de motivatie en de opstelling van de museumdirecteur in Ieper. Een zeer geslaagde aflevering!
    J. Hartogh
    5 december 2007
    In Flanders fields
    Dank u voor deze mooie reportage.
    Ik ben in Ieper geboren, en ben er opgegroeid... De dood is er een deel van het leven... Het kan dan wel een vergeten oorlog zijn, maar de Ieperlingen vergeten die nooit.
    In Flanders fields (Leutenant Colonel John McCrae, 1872-1918)
    In Flanders fields the poppies blow
    Between the crosses, row on row
    That mark our place; and in the sky
    The larks, still bravely singing, fly
    Scarce heard amid the guns below.
    We are the dead. Short days ago
    We lived, felt dawn, saw sunset glow
    Loved, and were loved, and now we lie
    In Flanders fields.
    Take up our quarrel with the foe:
    To you from failing hands we throw
    The torch; be yours to hold it high.
    If ye break faith with us who die
    We shall not sleep, though poppies grow
    In Flanders fields.
    Curd
    5 december 2007
    indrukwekkend
    Hier wordt de zinloosheid van de oorlog
    goed uitgebeeld.
    een documentaire van een heel hoog gehalte!!!
    Theo Boschman
    6 december 2007
    Geschiedenis van mensen
    Laat ik voorop stellen dat ik deze serie zeer boeiend en -vooral de laatste uitzending Ieper- zeer aangrijpend vind. Het boek heb ik al uit en was benieuwd naar de serie. Ik zie het als een aanvulling op het boek. De verhalen die de mensen vertellen in het boek en de serie zijn hún verhalen. Wij maken allemaal deel uit van die geschiedenis en daarom is deze serie (en het boek) zo waardenvol, het laat ook de kleine geschiedenisjes zien die gezamenlijk die grote vormen. En natuurlijk is er een link naar het heden! Afghanistan, Irak, Israel; het komt allemaal voort uit het verleden! Ik vind het daarom helemaal niet storend -en zeker geen propaganda- om af en toe in de serie ook die geluiden te horen als er nakomelingen of nabestaanden worden geïnterviewd in deze tijd. Er is kennelijk niets geleerd. En dan maakte iemand een opmerking over het feit dat dit 'weer de geschiedenis verteld vanuit de oorlogen' .....? Ik denk dat alles wat er gebeurde (en nu nog gebeurd) in Europa allemaal te maken heeft met oorlogen: alleerst WO1 en WO2, daarna de nasleep ervan en -later- het voorkomen van nieuwe. Het strijdtoneel heeft zich echter verplaatst naar andere plaatsten in de wereld. Hoewel Joegoslavie bij mij nog erg vers in het geheugen ligt!
    Ook ik zou het erg goed vinden als Geert Mak een reactie zou kunnen geven op de kritische geluiden die er geplaatst worden. Ik blijf kijken!
    Johan
    Johan Strijdhorst
    7 december 2007
    "Jongenstragedie"
    Een paar jaar geleden zag ik een Britse uitzending omtrent 1e W.O. Na een paar dagen meende ik iets te ontdekken wat eigenlijk nooit wordt opgemerkt. Om het kort te houden; naast de vrouwenstrijd en -emancipatie is er tot WO 2 óók zoiets als een "jongenstragiek" door alle eeuwen heen.
    De totale vanzelfsprekendheid waarmee jongens als soldaat naar alle mogelijke fronten werden gestuurd,zingend achter de muziek aan. Miljoenen zijn er geofferd aan de strijd.
    (Natuurlijk had dat ook gevolgen voor meisjes en vrouwen,als verpleegster/moeder, etc.)
    Verder; uitstekende serie, aanstekelijk zelfs.
    Alfredo
    7 december 2007
    Website
    LS,
    Wie heeft bedacht dat de reacties in zo'n klein venstertje moeten worden getoond? Niet te lezen zo. Kan de vormgever vogende keer even nadenken over gebruik in de praktijk?
    Groetjes,
    Suze
    Suze
    7 december 2007
    Drs Roger Thomas
    Als historicus vindt ik het een goed idee deze serie te beginnen. Helaas kijken de programmamakers niet naar het grote voorbeeld van de BBC geschiedenis documentaires(waar toonaangevende historici aan meewerken) Geert Mak(geen historicus naar ik meen) verzandt te vaak in onbeduidende details en diept die dan te lang uit. Ik ben natuurlijk wel een vaste kijker naar deze serie hoewel ik 34 delen iets te veel van het goede vind, de aandacht kan verslappen na zoveel delen. Graag had ik meer inhoudelijke en feitelijke historische informatie gehad. De scene bij het graf van de ouders van Hitler in een van de vorige delen duurde te lang en was niet echt relevant voor het onderwerp. Geert Mak vertelt boeiend maar is erg langdradig.Ik hoop dat de komende delen meer to the point zijn. Toch mijn complimenten voor de serie!
    Drs Roger Thomas
    Roger Thomas
    7 december 2007
    1e WO
    Laat ik voorop stellen dat deze uitzendingen aantonen hoe, niettegenstaande de verschrikkingen van de oorlog, mooi tv kan zijn. Gelukkig dat Mak het absurde beeld gecorrigeerd heeft dat de omstandigheden in de loopgraven voor sommige bevolkingsgroepen mogelijk beter zijn geweest dan in het normale burgerleven zoals door een enkeling gesuggereerd werd in het radioprogramma OVT. Het boek 'Im westen nichts neues' van E.M. Remarque geeft n.m.m. een goed en tegelijkertijd ontluisterend beeld van het leven in de loopgraven. Wel miste ik in de uitzending enige aandacht aan ons eigen land. Hoe is het bijv. mogelijk dat Nederland de 1e WO dans ontsprongen is? Moeyes heeft hierover in het boek 'Buiten schot' belangwekkende zaken geschreven.
    Hans Tanja
    7 december 2007
    1915 Ieper
    Geachte redactie,
    Ik heb er eigenlijk geen woorden voor hoever mensen kunnen gaan in het vernietegen van elkaar. Ik heb ademloos zitten kijken. De waanzin zo mooi gebracht. Alle lof. Groeten Harry Nijhuis
    Harry Nijhuis
    7 december 2007
    WW1
    Ben het leven aan het schrijven van mijn grootouders. Zij verbleven ook in NL tijdens de eerste wereldoorlog: in Bergen op Zoom en in het vluchteligenkamp Ede. Ook ben ik in het bezit van enkele oude foto's en documenten.
    Indien u geinterseerd bent stuur ik u een stukje van mijn tekst (die nog in wording is!)
    Zo ja, op welk adres?
    D. van Rentergem
    8 december 2007
    In Flanders Fields
    'In Europa' is een indrukwekkend boek, zeer leerrijk en verhelderend. Als eredoctoraten per nominatie werden verleend, zou ik Geert Mak nomineren voor een doctoraat 'honoris causa' van de Katholieke Universiteit van Leuven. Mak doet voor de vorige eeuw wat Johan Huizinga in ons taalgebied deed voor de middeleeuwen. Mijn felicitaties ook voor het productieteam dat het boek van Mak op zo een voortreffelijke en verzorgde manier heeft verfilmd. Wat de uitzending over Flanders Fields betreft, het getuigenis van museumcoördinator Piet Chielens vond ik ijzingwekkend sterk en wél to the point.
    Patrick Leemans, Heverlee (België)
    9 december 2007
    ieper 1915
    Ik denk dat Bart de vergelijking die dhr Chielens heeft willen trekken tussen WO I en de ziekte van zijn vrouw niet goed begrepen heeft. Wat hij m.i. probeert duidelijk te maken is dat er voor de zinloze slachtingen aan het westelijk front schuldigen zijn aan te wijzen. Vergelijk dit met de optimistische stemming in 1914 en het contrast van deze zinloze slachtingen wordt maar al te duidelijk.
    Arjan van Prooijen
    arjan van prooijen
    9 december 2007
    tav D. van Rentergem
    Aan D. van Rentergem: uw bijdrage is zeker welkom, u kunt deze sturen naar ineuropa@vpro.nl
    Stan (redactie)
    9 december 2007
    Ieper
    Ik heb al eerder het boek gelezen. De verfilming - alle complimenten! - is aanleiding om diverse passages nog eens door te lezen.
    Jaren geleden heb ik een bezoek gebracht aan diverse oorlogskerkhoven rond Roesselaere. Daar werden wij rondgeleid door Piet Ghielens. Ik kan een bezoek aan iedereen aanbevelen.
    Frits Vos
    10 december 2007
    Qana
    Beste meneer van Prooijen,
    dat de museumdirecteur dat punt maakt neem ik voor kennisgeving aan, ik ben het ermee eens dat er in die ingewikkelde strijd die de grote oorlog was wel degelijk hoofdschuldigen aan te wijzen zijn.
    Maar waarom wordt dit punt "opgeleukt" met beelden van het bombardement op Qana van juli 2006?
    mvg Bart.
    bart
    11 december 2007
    Qana
    beste bart, ik weet niet welke film jij gezien hebt, maar er zitten geen beeelden van bombardementen op Qana (juli 2006) in de aflevering van 1915. Dus niks opgeleukt.De beelden die na het verhaal van de museumdirecteur te zien zijn tonen ieper in het jaar 1917 als het geheeel is kapot gebombardeerd.
    mvg. roel van broekhoven (redactie)
    roel van broekhoven
    11 december 2007
    sorry
    Ja, u heeft gelijk. Mea culpa daarvoor.
    Het werd wel gememoreerd, en die twee heb ik door elkaar gehaald.
    mvg. Bart.
    bart
    14 december 2007
    Aflevering "1915"
    Geert Mak begint de aflevering "1915" met de mededeling dat de Britse kreet "Met de Kerst weer thuis" helaas geen werkelijkheid werd. Tegen Kerstmis 1914 "waren er voor Ieper alleen al 400 000 doden gevallen", weet hij. Ik vraag me af waar hij dat cijfer vandaan haalt. Verderop in de uitzending heeft Piet Chielens het over "600 000 doden in dit gebied alleen", maar hij spreekt duidelijk over de héle oorlogsperiode.
    Als het over de Groote OOrlog gaat, steekt het blijkbaar niet op een nul. De meeste bronnen houden het voor de Britten op rond de 55 000 "casualties" in de Eerste Slag om Ieper. Maar casualties zijn (niet alleen) doden, maar alle soorten "verliezen" (gewonden, vermisten, gevangenen...) Zelfs als we er de even grote Franse verliezen en de bijna driedubbel zo grote Duitse verliezen boven op tellen komen we nog altijd niet aan dat fantastische cijfer van 400 000
    Bert Govaerts
    5 januari 2008
    in flanders fields
    Deze aflevering van In Europa deed mij weerom stil worden over wat er zich in Ieper heeft afgespeeld. Ik heb deze stad de laatste jaren verschillende keren bezocht, waaronder ook het musuem...steeds weer wordt je stil, de gruwel die je overmant.
    Piet Chielens is echter een heel integer man, ondanks alle negatieve commentaren die ik hier las. Een man die de geschiedenis op een mooie manier in de kijker wil plaatsen. In Flanders Fields is dan ook het meest interessante museum van Vlaanderen. Ik kijk uit naar de volledige reeks op Canvas.
    Tip: het boek 'De kijkkast van Kobe'. A.h.v. voorwerpen in het In Flanders Fieldsmuseum wordt alles klaar en duidelijk uitgelegd voor kinderen, maar zeker en vast ook voor volwassenen
    pascal de dycker

    webredactie

  • 27 januari 2009

    Ieper

    Een prachtige serie. Je kunt niet alles vertellen. We zijn een toneelstuk aan het schrijven over de belgische vluchtelingen in Uden tijdens de oorlog.
    Bij de val van Antwerpen zijn ze gevlucht en hebben 4 jaar in dit kamp in Uden gezeten. Ze waren bang, zo dicht bij de Duitse grens. Maar ze bouwden een geheel eigen dorp met alle voorzieningen, ziekenhuis, eigen electriciteit, Uden had dat nog niet, werkplaatsen, en een kerk.
    Na de oorlog hebben ze alle huisjes enz. meegenomen. Een soortgelijk huisje staat bij het Ijzermonument.
    We hebben contact met de culturele raad van Deerlijk. Een dag geweest en veel gezien.
    Zou het toch niet wat zijn een hofdstuk te besteden aan de nederlandse rol in die tijd, of over de Belgische vluchteling ?
    Toch een interessant onderwerp ?
    Nou ja , je kunt niet alles vertellen.
    We sturen jullie wel een uitnodiging als het toneelstuk speelt !

    Groet, Bert Cornelis

    Bert Cornelis

  • 9 april 2009

    film vast in de modder

    sorry, de film is iet te dawnloaden.

    J.M. Strijland

  • 14 april 2009

    Re: film vast in de modder

    @J.M. Strijland: Klopt, maar de film is wel te bekijken in het scherm hierboven.

    Webredactie

  • 26 mei 2009

    De grote oorlog

    Deze briljante documentaire mag gerust in meerdere talen worden vertaald en getoond worden in scholen overal ter wereld. De prozaïsche realiteit van de oorlog is immers een universeel gegeven. Deze eerste moderne oorlog staat als monument voor de moderne waanzin, de ultieme gruwel. Indien dergelijk getuigenis mensen even aanzet tot nadenken is er misschien nog hoop voor deze wereld. War is not the answer.

    Philippe Moulin

  • 15 oktober 2009

    Ieper

    prachtige uitzending.
    Ik ben een paar dagen geweest.Indrukwekkend om te zien in en rond ieper.Mooie uitzending maar dat vind ik van alles rond In Europa

    Hans Wiekamp

  • 16 januari 2010

    gezien en goedgekeurd!

    echt aangrijpende beelden en zeer goed gemaakt,bravo makers en vooral een vast
    aandenken uit deze periode 14-18.
    aanbevolen voor iedereeni

    Denys

  • 25 februari 2010

    Dank

    Fantastisch!
    Die Mijnheer MAK.....het kan niet beter, dank.......
    Ik woon zelf in de Westhoek, en ben daar altijd mee bezig, ik was zeer ontroerd bij de commentaar van Mr Chielens en de nuchtere maar ware commentaar van Mr MAK;
    Dank daarvoor aan iedereen met een hart en en afkeer voor oorlog, overal ter wereld.

    PS: Ik ben nu "nog maar" 76 en heb dus WOII meegemaakt.

    Germain Schepens

  • 1 maart 2010

    W O 1

    Generaals sterven in een bed....

    Waterschoot Chris

  •  
  • Uw mening

    Reageer op deze uitzending

  • E-mailadres

    Uw naam

    Onderwerp

    Annuleer